Harder, better, faster, stronger…

Work it harder, make it better, do it faster, make it stronger,

Zoals velen van jullie inmiddels gelezen hebben ben ik onlangs bij Dennis Licht geweest voor de Zoladztest. Inmiddels heb ik de resultaten van de test ontvangen met een advies.

De test

De test ging op de zondag dat ik bij Dennis langs mocht komen niet volgens plan helaas. Mijn Garmin vond het tijd voor een werkweigering. Super balen, maar ik kon de test zelf ook inhalen dus het was geen groot probleem. Vorige week zondag heb ik dan de test gedaan en de resultaten met Dennis gedeeld.

Bij de Zoladztest loop je 6 minuten in een zone, dus Z1, Z2, Z3, Z4 en Z5.  De zones zijn gebaseerd op je maximale hartslag. Bij was het dan als volgt:
Z1: 145 tot 154
Z2: 155 tot 164
Z3: 165 tot 174
Z4: 175 tot 184
Z5: 185 tot 194

Zoals jullie zien loop ik met een relatief hoge hartslag. Uit de test kwam dan ook naar voren dat zone Z3 t/m Z5 het beste getraind zijn, en zone Z1 en Z2 eigenlijk niet. Dennis omschreef het mooi: je ziet een ligstoel ontstaan in de grafiek. Ik merk dat ik heel veel moeite moet doen om in Z1 en Z2 te lopen. Het is bijna snelwandelen. Heel gek is het niet, als die zones nooit getraind zijn dan kan het niet anders dan lastig zijn om erin te lopen. Uit het advies werd ook duidelijk dat mijn loopeconomie niet optimaal is waardoor ik ook krachten verspil onderweg. Ook dat klinkt niet vreemd voor mij. Ik weet dat mijn loophouding nog verre van optimaal is, maar dat dit ook het moeilijkste is om te veranderen. Ten opzichte van 1,5 jaar geleden is er inmiddels al wel wat veranderd. Maar het kan zeker nog beter.

Hoe nu verder?

Afgelopen woensdag sprak ik met één van mijn loopmaatjes bij Climax en die vertelde me over een loopgroep bij onze vereniging die vooral focust op het lopen op hartslag en tijd, en daarbij ook de loophouding (de MILA groep; middellange afstand). Hij tipte mij om daar eens te gaan kijken of dat beter voor mij is nu omdat er in de loopgroep waar ik nu loop beperkt aandacht voor is.

Inmiddels heb ik Dennis ook gesproken over hoe ik nu het beste verder kan gaan. Mijn behoefte is vooral om nu te focussen op die lage zones en de loophouding. Dat is best intensief en gaat alleen werken als je daar echt in gecoacht gaat worden. En de eerlijkheid van Dennis siert hem: wellicht is die rol nu het beste in te vullen bij mijn wekelijkse trainingen bij de MILA groep bij Climax, dan met de maandelijkse personal coaching van Dennis. Je ziet elkaar dan net wat te weinig waardoor het lastiger is om bij te sturen. En bij Climax komen niet voor niets een aantal goede atleten vandaan dus die kennis zit er echt om daar ook mee verder te kunnen.

Inmiddels heb ik contact gehad met de trainer van de MILA groep.  Hij was onder de indruk van de manier waarop ik bewust bezig ben met het trainen. Ik heb hem zo ongeveer mijn halve hardloopgeschiedenis verteld om mijn trainingsbehoefte en ambitie aan te geven. Terecht dat hij de aanname doet dat ik mezelf misschien teveel prestatiedruk opleg. En daar heeft ie zeker wel een punt te pakken waar misschien ook nog een uitdaging ligt. Aankomende dinsdag ga ik daar voor het eerst meetrainen met deze groep. Ik ben heel erg benieuwd of dit een betere invulling kan gaan zijn om het advies van Dennis op te volgen en mezelf daarmee te verbeteren.

To be continued!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *